Zespół Szkolno-Przedszkolny w Sączowie

10 maja 2016 07:36 | Aktualności

Wycieczka klasy V w Góry Świętokrzyskie

Dnia 4.05.2016 całą klasą wyjechaliśmy na całodniową wycieczkę w Góry Świętokrzyskie. Naszym pierwszym przystankiem było Centrum Neandertalczyka i Jaskini "Raj "w Chęcinach. Mogliśmy zobaczyć tam hologram 3D czaszki neandertalczyka, repliki czaszek ludzi pierwotnych, inscenizację polowań i życia codziennego, a także naturalnych rozmiarów replikę mamuta oraz ciekawe prezentacje i filmy multimedialne.

Niesamowite wrażenie jednak zrobiła na nas Jaskinia "Raj", jedna z najpiękniejszych jaskiń krasowych naszego kraju. Zachwyciła nas bogactwem i różnorodnością kalcytowych form naciekowych. Mogliśmy podziwiać tutaj skupiska stalaktytów o unikatowym na skalę światową zagęszczeniu. Jaskinia uznana została za rezerwat przyrody nieożywionej i stanowisko archeologiczne.

Kolejnym punktem naszej wycieczki było zwiedzanie ruin zamku w Chęcinie. Na nasze nieszczęście w powietrzu wisiała burza i musieliśmy bardzo się spieszyć. Zdążyliśmy wszystko zobaczyć, ale tempo było piorunujące. Jeszcze tylko kilka fotek i chwile później byliśmy już w ciepłym autokarze, w ostatnim momencie chroniąc się przed ulewą.

Ostatnim celem naszego wyjazdu było Muzeum Zegarów w Jędrzejowie. Podziwialiśmy tam kolekcje zegarów słonecznych oraz przyborów astronomicznych i wszelkich przyrządów służących do pomiaru czasu, jak: klepsydry, zegary ogniowe czy ciekawsze typy zegarów mechanicznych.

Dział gromadzi zróżnicowaną tematycznie kolekcję i obejmuje prawie 7 tysięcy obiektów. Znaczące miejsce w zbiorach działu zajmują pamiątki po założycielach Muzeum – rodzinie Przypkowskich. Mogliśmy również zobaczyć mieszkanie doktora Feliksa mieszczące się w zabytkowej kamienicy. Dużym zainteresowaniem cieszą się materiały legionowe oraz pamiątki związane z Józefem Piłsudskim, jak również stare fotografie. Dużą atrakcją są też wnętrza urządzone, jak pałacowe, z  umeblowaniem z XVIII/XIX w. Ozdobą tych zbiorów jest zespół rokokowych kurdybanów. W ostatnim czasie pozyskano niezwykle cenną kolekcje dawnych aparatów i sprzętu fotograficznego.

Podsumowując, poznaliśmy część przepięknej przyrody oraz polskiej historii , doskonale się przy tym bawiąc. Wycieczka niezwykle się wszystkim podobała i na pewno zapadnie nam na długo w pamięci.